Referenties

Active Cues
Wat een feest om in de verzameling van de kunstuitleen te mogen rondneuzen! We waren er snel uit en dankzij de excellente breng en hang service is ons kantoor nu weer een stukje persoonlijker. We kunnen niet wachten om volgend jaar weer nieuwe kunst uit te zoeken!
Mathijs Konings, Chief Product Development en Founder
Active Cues
 
 
 
 
LKCA
Bij het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) in Utrecht maken we gebruik van de Kunstuitleen Utrecht voor bedrijven, inmiddels alweer 3 jaar bij het LKCA. Maar ook bij de voorganger van het LKCA (Cultuurnetwerk Nederland) maakten we gebruik van de Kunstuitleen. Het is een fijne samenwerking.
Elk jaar maakt de kunstuitleen een ruime selectie van kunstwerken voor ons. Ze kennen de ruimtes en weten goed wat waar zou kunnen hangen. Ook houden ze rekening met het budget. Onze ‘kunstcommissie’ maakt een keuze uit de voorselectie en deze worden door de kunstuitleen gebracht en opgehangen. Meestal brengen ze meerdere werken mee zodat we tijdens het ophangen nog kunnen kiezen welk werk het beste bevalt. 
De kunstuitleen heeft een ruime aanbod in het aantal werken, maar ook in het soort (pentekening, foto aquarel etc.). Zo kunnen we aardig variëren. Meestal laten we de werken nog een jaar extra hangen (als deze niet gereserveerd zijn) omdat we zo mooi vinden.
De samenwerking met de kunstuitleen verloopt altijd erg plezierig.
Miriam Schout, coördinator productcommunicatie 
Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst
 
 

Marnix Academie
De Marnix Academie huurt al jaren kunst van de Kunstuitleen Utrecht. Dit jaar zijn we in gesprek gegaan met elkaar en hebben we kunst uitgekozen met het idee dat het zowel moet voldoen aan de wensen van de medewerkers, als dat de werken goed kunnen worden ingezet voor educatieve doeleinden. Daarnaast hebben we de verbinding met Utrecht terug willen laten komen. 

Educatieve doeleinden
Met de medewerkers van het onderwijs is besproken hoe het werk kan aansluiten bij de methodiek van Beeldende Vorming. Deze is gebaseerd op de ontwikkelingsfasen van Parsons. Hierin is naar 3 fasen gekeken:
1. De associatieve fase:
Wat kinderen in dit stadium zien is vooral datgene wat een bepaalde associatie oproept met dingen uit hun eigen leven. Abstracte kleurcombinaties kunnen ook associaties met ervaringen, gevoelens en herinneringen oproepen. Alles wat associaties oproept vinden kinderen in dit stadium mooi. Niet mooi is datgene wat geen associaties oproept.
2. De figuratieve fase:
Beeldende schema’s in de onderbouw. Er wordt betekenis gegeven aan hetgeen is uitgebeeld. In dit stadium is de expressionistische benadering van toepassing.
3. De realistische fase:
Prettig realisme bij de bovenbouw. Details spelen meer een rol, het moet meer kloppen bij de werkelijkheid. Schoonheid is meer van belang.

In het komende onderwijsjaar gaan we samen met studenten aan de gang om kinderen enthousiast te maken voor kunst. Wat zien ze in de verschillende schilderen en wat kunnen zij ervan leren. Het is mooi om te zien dat Kunstuitleen Utrecht hier goed op is ingesprongen. Ze hebben de boodschap begrepen en hun kunst sluit goed aan op ons onderwijs. Facilitair gezien is het ook goed geregeld en hadden we geen omkijken naar het weghalen en weer ophangen van de kunstwerken.
Marc Linthorst, Hoofd Facilitaire Dienst, Marnix Academie

 

ActiZ
Een schilderij is niet van tevoren klaar en uitgedacht. Terwijl het gemaakt wordt, verandert het, zoals iemands gedachten veranderen. En wanneer het klaar is gaat het door met veranderen, al naar de wisseling van geest van iemand die het bekijkt. Een schilderij leeft zoals een levend wezen. Dat is heel natuurlijk omdat het schilderij slechts leeft door de mens die ernaar kijkt. (Pablo Picasso)
Met grote vreugde laat de Kunstcommissie weten dat ActiZ vandaag een indringende metamorfose heeft ondergaan! Met geweldige hulp van het team van Kunstuitleen Utrecht hebben wij voor alle vergaderkamers en diverse andere publieke plekken een zo goed mogelijke keuze proberen te maken uit de meegebrachte werken. De keuze omvat een grote diversiteit aan stemmingen en stijlen die de sfeer van iedere kamer ons inziens een uniek karakter geeft. Daarbij is steeds geprobeerd om iets toe te voegen aan de eigenheid die de kamer(s) toch al had(den). Zonder de beoogde professionele en representatieve uitstraling van ons kantoor uit het oog te verliezen, hebben wij her en der gekozen voor eigentijdse werken met pit en karakter. Wij realiseren ons dat smaak zelden met een meerderheid van stemmen te meten valt en vermoeden dan ook dat de soms gewaagde keuzes zullen/ kunnen leiden tot vragen, verzet en verwondering. En laat dát nu net de functie van kunst zijn! Maar. Genoeg gedicht. De hoogste tijd om van harte een wandeling door het gebouw aan te bevelen opdat ieder met eigen ogen kan aanschouwen welke kunstzinnige verdiepingsslag ons kantoor(t)huis heeft gemaakt. Wij zijn ervan overtuigd dat bij menigeen al snel lievelingsobjecten en favoriete kamers zullen beklijven en hopen dat alle toekomstige overleggen, ontvangsten en vergaderingen mede door de gemaakte kunstkeuzes een extra impuls krijgen. Voor alles hopen we dat de inspiratie, de energie en het enthousiasme die wij vanochtend hebben gekregen, ook op jullie over zal slaan!
Jan- Willem Wits, senior communicatie adviseur bij ActiZ, organisatie van zorgondernemers.